5 Thuiswerktips: Pro niveau

Thuiswerken is heerlijk!

Geen file of hollen om de trein te halen. Sowieso geen reistijd. Je eigen koffie drinken. Geen last van die stomme collega. Tussendoor snel een wasje draaien en tijdens je lunchpauze een ommetje maken in de frisse buitenlucht. Toch?

Nee dus. Helaas is dit niet voor iedereen zo. Want misschien heb je een partner of huisgenoot die ook thuiswerkt en nogal luidruchtig zit te bellen. Of kinderen die uit school thuis komen en aandacht willen. Vind je het moeilijk om, als je alleen bent, gefocust te blijven werken en word je snel afgeleid? En hoe zit het met je werkplek? Is dat de keukentafel? Met je laptop op bed of op zolder tussen de waslijnen? Niet ideaal. In het eerste deel van 3 blogs gaf ik je de basic tips, daarna volgden de next level tips. In dit derde en laatste blog van de serie gaan we naar het pro niveau. Lees snel verder!

1: Maak een planning

Maak een planning voor de hele werkweek. Een planning geeft overzicht en rust. 

Een planning kun je natuurlijk digitaal maken, maar ik vind het heerlijk om dit op papier te doen in een mooie planner. Alleen al het blokken, schrijven en kleuren geeft gelijk rust en is gewoon een fijn klusje om te doen, bijvoorbeeld op zondagavond. 

Een planning is iets anders dan een actielijst. In je planning bepaal je hoeveel tijd per week je besteedt aan welke activiteit. Plan dus niet alleen je werkmomenten in, maar ook je sportmomenten, koffiedates, lunches, wandelingen, kortom, alles waarvoor je tijd wilt reserveren, werk én privé. 

Belangrijk: vergeet niet elke week ergens een groot kruis te zetten: even niets doen of tijd voor iets spontaans!

Prachtige Passion Planners,
klik op de foto voor meer info!

2: Wissel taken af

Noteer al je to-do’s, eerst via een braindump. Dit kan gewoon op papier, maar ook op sticky notes, zodat je de acties kunt clusteren op bijvoorbeeld onderwerp. Digitale planning tools zoals Trello zijn hiervoor ook handig! Vervolgens prioriteer je de to-do’s. Ga schuiven en bekijk wat er vandaag af moet, deze week, of later. Kies voor elke werkdag 2 actiepunten die echt af moeten die dag en begin daar je werkdag ook mee.

Wissel taken af, maar voorkom multitasken. Bij multitasken ben je met meerdere taken tegelijk bezig en verlies je focus. Taken afwisselen doe je door blokken in te plannen. Bijvoorbeeld een focusblok (om teksten te lezen, schrijven of ideeën uit te werken), een blok voor het beantwoorden van mails, een blok om telefoontjes te plegen, of een blok om aan een bepaald project te werken. 

Evalueer aan het eind van de week of je de planning hebt gehaald. Als er nog taken open staan, kun je die opnieuw inplannen. Bedenk ook waarom het niet gelukt is en pas je planning van de volgende week daar op aan. Plannen is een leerproces

3: Creëer de juiste mindset

Thuiswerken vergt enige discipline, verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen. En hoe houd je het leuk voor jezelf? Met de juiste mindset en instelling gaat dit je lukken!

Beslis elke ochtend dat het een productieve en leuke dag gaat worden. Gewoon beslissen? Ja, gewoon beslissen, hardop uitspreken en aan de slag!
Zorg voor een goede mentale gezondheid. Voorkom piekeren en stress. Bijvoorbeeld door hulp in te schakelen als iets niet lukt, of door zaken waarop je geen invloed hebt los te laten. Schrijf dagelijks of wekelijks op waar je dankbaar voor bent. Neem elke dag 10 minuten om even te zitten en niks te doen, je hoofd leeg te maken (sommigen noemen dit mediteren 😉 ).
Baal niet te erg of te lang als iets niet meteen lukt. Pas je planning aan, probeer het nog een keer. Vraag hulp of besteed iets uit als het kan.
Vier je successen! Als je een project hebt opgeleverd, een deadline gehaald, een nieuwe klant, akkoord op een offerte. Maar ook kleine successen, als je jouw to-do’s van de dag hebt afgerond, een super goed idee hebt gekregen om uit te werken, of als je een compliment hebt ontvangen: cheers!

4: Maak je werkplek gezellig

Als je een hele dag doorbrengt aan een bureau, zorg dan dat het een fijne, gezellige plek is. Zet een plant of bos bloemen neer, hang een poster aan de muur, of een magneetbord met persoonlijke foto’s, herinneringen, of sfeerbeelden. Een leuk behang of een mooi kleurtje op de muur kan een wereld van verschil maken in de sfeer van je werkplek. Denk ook aan mooie bureauaccessoires, zoals een pennenbakje, opbergdoosjes, een mooie lamp. Je werkplek hoeft niet gevuld te zijn met alleen maar zakelijke spulletjes en technische gadgets. Juist die persoonlijke zaken geven sfeer en dat maakt werken 10x prettiger! Kijk maar eens naar de voorbeelden hieronder.

5: Zoek contact en maak verbinding

Thuiswerken kan best wel eens eenzaam voelen. Of je nu collega’s hebt op afstand, of zelfstandig ondernemer bent. Contact met anderen is belangrijk; voor onze persoonlijke ontwikkeling (sparren, klankborden, feedback krijgen, hulp vragen) maar ook voor onze sociale ontwikkeling (het gevoel ergens bij te horen, gezelligheid, lachen en relativeren, er toe dóen). Of dat nu met een collega, samenwerkingspartner, vakgenoot of coach is.

Je kunt daarvoor natuurlijk bellen, Zoomen, MS Teamsen (is dat een werkwoord?) of andere tools gebruiken. In deze tijd (Corona, dus beperkingen in onze contacten) zal het veelal digitaal contact zijn. Maar plan die lunchafspraak, gewoon via Zoom en ga in gesprek terwijl jullie samen je broodje eten. Of spreek met iemand af om te wandelen. Als het weer kan, post-Corona, ga dan elke week een keer met iemand koffie drinken, lunchen, of met een paar vakgenoten die vrij-mi-bo doen op een terras of in de kroeg.
Kortom: zoek contact en zoek verbinding met anderen, dat maakt thuiswerken een stuk gezelliger!

Heb jij ook nog een goede tip om te delen? Laat die achter in een reactie.
Dit was de laatste blog in deze reeks: 5 thuiswerktips: Basics, Next level en Pro’s. Hopelijk had je er wat aan! Vond je deze tips nuttig of leuk om te lezen? Laat het me weten, ik hoor graag van je!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *